Георги Арнаудов: Concerto ppIANISSIMO


Георги Арнаудов: Concerto ppIANISSIMO за две пиана и оркестър (2017)

Солисти: Борислава Танева и Лилия Бояджиева

Симфоничен оркестър на българското национално радио

Под диригентството на Марк Кадин

(световна премиера)

20 октомври 2017, София, зала „България” от 19:30 ч.

 

(Това са неща, които си помислих и мислех, докато слушах музиката в зала „България”. Реших да ги споделя и с вас.

Я. Конов)

 


Много хубава музика.


Неочакван в съпоставянето (контраста си) в двата му дяла опус.

Докато в първия дял (а не знаех дали ще има втори) си помислих: „Тази музика не е ли писана (с прицел) за Китай?”, то асоциациите ми с фламенко(?)-звучене във втория дял наистина изненадващо контрастно ми дойдоха – не бих и помислил за подобен контраст между два дяла.

Първият дял – в 2 (4) временен метрум, вторият – в 3 (отмерван на 3х2, впрочем с едно странно омайващо напластяване на 6-временен, 9-временен и 4-временен метруми).


Музика (сякаш) минималистична, (сякаш) статична, остинатна (някак), но с какви майсторски натрупвания, градации, изведнъж и с неочаквани темброви („звуково-цветови”) съпоставяния и контрасти.

(Уж) минималистична: върху 2 „мотива” („първа” и „втора” „тема”?) – но и двата/двете (уж) статични, сдържани, съзерцателни…; вторият се „върти” в различни производни конфигурации; ту във високото, ту в ниското; ту силно, ту тихо… Вмъкват се и „вихрушки” (от 10-ата минута…).

(Уж) статично – на един лежащ тон (исо?), като неподвижния „хоризонт”, пред който „панорамата”, уж една и съща, непрестанно се мени…

Уж „само с 2 функции” (само с 2 акорда – Т и S64 – лежащ бас, отново статиката!, във „фламенкото”, втория дял), а с толкова богато на състояния протичане на музиката!


Вече във втория дял си представих пианистките в червени рокли. (Ех, ако можеха така от само себе си – вълшебно – да се сменят облеклата на сцената – но не може…) Практически, бих ги осветил (постепенно?) с червени прожектори…


Много красиви и ефектни участия на ударните инструменти – в това число и на роялите. Във „фламенкото” чаках кастанетите – не се появиха, но бяха заместени от дървеното блокче, с чието няколкосекундно солово „увисване” (продължение, сякаш неволно?, или довършващо?, или остинатно, натрапчиво?, основополагащо? и по смисъла си?), след вече настъпилата тишина в края на симфоничната творба, завършиха музиката и преживяванията ни…


Музика написана с много финес, че и с нежно чувство; със сериозна култура, но и с усмивка. И с форте и фортисимо (но не и до нива на крясък, трясък, шум и грохот, апокалипсис звуков, непоносим – и, би трябвало – недопустим от медицинска гледна точка, каквито преживях… – нека да не казвам в кой концерт). Да, в Concerto ppIANISSIMO на Георги Арнаудов звуково-картинно-състоятелното разнообразие е в прекрасен баланс – многопластов и мултифасетен…


На моменти напомня на филмова музика (особено около „втората тема” на първия дял на творбата; ту от игралното кино, ту от анимационното), но „филмова” в най-хубавия смисъл – музика, която обрисува звуково (илюстрира) нещо случващо се – или по-точно казано, случващото се (не само) на сцената, (но и) в главите и душите ни.


Да, наистина: изключително „визуална” музика – дава ти подтик и стимул да си представяш, фантазираш, допълваш. Картината – „визуалната”, преди това и звуковата… (Да си добавяш твои си мелодически, линеарно-гласови провеждания, различни акомпаниращи прозвучавания, в най-различни инструментации, метроритмически поддържания; да допълваш, а защо не и да отнемаш? – защото музиката е така наистина отворено за фантазията ни написана…).


Много ангажирано свириха – музицираха! – и солистките (Борислава Танева и Лилия Бояджиева), и оркестърът, и диригентът Марк Кадин пред и сред творбата и музикантите. (Това бе и неговата прекрасна премиера с българска музика като главен диригент на СО на БНР…) Да – с много приятелство и добро желание прекрасно изсвириха и изпълниха творбата.


Една (съвсем) съвременна музика, която и аз бих (из)свирил с наистина голямо удоволствие. Още веднъж: поздравления за творбата и интерпретацията й!


Но стига сте (ме) чели – чуйте го!: http://binar.bg/65167/20-godini-pianisimo-festival/.

 

Явор Конов, 22 октомври 2017


В момента разглеждате олекотената мобилна версия на уебсайта. Към пълната версия.
Уебсайт в Alle.bg